Lidl, Via Gino Cervi, Bufalotta

Kaikkialla kehittyvässä maailmassa Saksalla on myyttinen maine. Kun italopesukoneemme sai sydäninfarktin, sähkömies käski ostaa saksalaisen. Annoin hyvän kiertää. Kun kodinkoneliikkeessä törmäsin iäkkääseen pariskuntaan, jolle myyjä tyrkytti detaljeja viidestätoista pesukonekandidaatista, pääosin italialaisesta, kuiskasin ohimennen: ostakaa Bosch. He näyttivät aidosti kiitollisilta.

No, tähän saumaan tulee Lidl. Sen pääasiakasryhmä ovat maahanmuuttajat. Parkkipaikan pistokokeen perusteella spektri yltää romaanikerjäläisestä työkseen sisäfilettä sahaavaan CD-jengiin. Kaikkien kärryt ovat kukkurallaan kulutushyvää. Bonuksena tutustut taatusti turistivapaaseen Roomaan, GRA-kehätiehelvetin ramppien rajaamaan lähiöön jonka kukkuloilla sypressit eivät kasva ja jonka betonikolosseja et löydä edes Neuvostoliitosta.

Lienee jo tunnettua, että Lidl on paras paikka ostaa vaipat, tiskikonetabletit, kalkinpoistoaineet ja Trentinon Traminer DOC- ja Chiantin DOCG-viinit (Suomen oloissa myös oliiviöljy ja grana padana –juusto). Ehkä vähemmän tiedossa on että Lidl on myös varteenotettava etappi tuoksujen ystävälle. Tiedättekin varmaan jo mihin tämä johtaa…

Tämä teksti on todella pitkä intro sille, että puhumme pian minisarjan verran ihmisen perustarpeista, ennen kuin on pakko puhua jostain muusta.

Mikä tekee sinut onnelliseksi?  Mitä ilman et voi elää? Ja mitä kannattaa ostaa Lidlistä? (Yst. vast. kommenttiboksiin, enintään kaksi per talous, ei välittäjille.)

Advertisements